Deprecated: Required parameter $endpoint follows optional parameter $args in /var/www/vhosts/kasselakis-psychologos.gr/httpdocs/wp-content/plugins/morriston-core/breadcrumb-navxt/class.bcn_rest_controller.php on line 64 Τεχνολογικό στρες και social media. Αφορά μόνο τους νέους; - Παναγιώτης Κασσελάκης Ψυχολόγος
Τεχνολογικό στρες και social media. Αφορά μόνο τους νέους;
by Panagiwtis Kasselakis
Το διαδίκτυο και τα έξυπνα τηλέφωνα με τις εφαρμογές που έχουν αναπτυχθεί πάνω σε αυτά, στις μέρες μας δεν αποτυπώνουν μόνο την τεχνολογική εξέλιξη που εξυπηρετεί τη διάδοση της γνώσης, την επικοινωνία ή την διευκόλυνση στην παροχή πολλών υπηρεσιών, αλλά καλύπτει συγκεκριμένες ψυχολογικές ανάγκες ενός ατόμου. Έτσι, έχει πλέον στόχο την πρόκληση ευχάριστων συναισθημάτων προκειμένου να απομακρύνει κάθε δυσάρεστο ψυχικό φορτίο.
Το κινητό έχει γίνει η προέκταση του χεριού μας και οι εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης γίνονται η εικόνες του εαυτού μας προς τον υπόλοιπο κόσμο. Μέσω ψηφιακών εφαρμογών κάποιος μπορεί να δημιουργήσει μια «ιδανική κατάσταση εαυτού», παρουσιάζοντας μια ιδανική εικόνα που εκπέμπει αυτοπεποίθηση, ευτυχία, ικανοποίηση χωρίς ίχνος αυθεντικών συναισθημάτων. Η διαδικτυακή εικονική εμπειρία γίνεται η πραγματική ζωή. Η ενασχόληση από τον εθισμό συχνά συγχέεται, καθόσον χρησιμοποιούμε ως μέτρο τη χρονική διάρκεια και όχι την ανάγκη για εμπλοκή με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.
Πλέον η απλή χρήση γίνεται η παγίδα. Ο χρήστης θεωρεί το κινητό ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή ως το σημαντικότερο κομμάτι της καθημερινότητάς του και όχι ως την κουρτίνα που πίσω κρύβεται ο κατακερματισμένος του εαυτός. Κάποια αρχικά σημάδια αγνοούνται καθόσον υφίσταται η δικαιολογία «είναι της εποχής…». Ενδεικτικά αναφέρονται ορισμένα από αυτά:
Ενασχόληση με το διαδίκτυο ή με δραστηριότητες σχετικές με αυτό, παραμελώντας συχνά τις υποχρεώσεις στο σπίτι και στο σχολείο.
Την μη συναίσθηση του χρόνου που αναλώνει.
Απομόνωση και έλλειψη ουσιαστικής κατ’ ιδίαν επικοινωνίας με φίλους ή την οικογένεια.
Πτώση της απόδοσης στη δουλειά η το σχολείο.
Ενασχόληση με το κινητό ή τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης την ώρα που τρώει, που διαβάζει, που δουλεύει κ.α.
Αντιδρά πολύ νευρικά θυμωμένα ή επιθετικά όταν κάποιος διακόπτει τη συζήτηση που είχε online.
Ξενυχτά συχνά για να μένει συνδεδεμένος/η στο διαδίκτυο.
Τα προαναφερόμενα, όπως είναι αναμενόμενο έχουν σοβαρές επιπτώσεις σε διάφορους τομείς της λειτουργικότητας του ατόμου. Ο ειδικός, εάν είσαι ο ίδιος χρήστης του διαδικτύου, θα σε βοηθήσει να αναγνωρίσεις το πρόβλημα και να δημιουργήσεις μια ενδιαφέρουσα πραγματική ζωή, στην οποία θα θες να δραστηριοποιείσαι χωρίς να σου λείπει η εικονική ιδανική ζωή που φαινομενικά δημιουργείς μέσω μιας οθόνης. Αντίστοιχα εάν το παιδί σου αντιμετωπίζει παρόμοιο πρόβλημα, ο ειδικός θα σε βοηθήσει παρεμβαίνοντας σε δύο κατευθύνσεις. Η πρώτη αφορά στο πλαίσιο της οικογένειας (μονογονεϊκή ή μη), προκειμένου όλοι οι εμπλεκόμενοι με το γονεϊκό ρόλο, χωρίς ενοχές, να αίρουν το γεγονός που προκαλεί την ανάγκη του παιδιού να ζήσει στον ψηφιακό κόσμο. Παράλληλα η δεύτερη κατεύθυνση του ειδικού αφορά στο παιδί, με την σταδιακή αναβάθμιση της αυτοεικόνας του με όρους ρεαλιστικούς και όχι πλασματικούς και την καθοδήγηση του προς τη δημιουργία ενός πλούσιου πραγματικού κοινωνικού δικτύου.